Sæt skoleledelserne fri – for børnenes trivsel

Af Torben Folke Månsson, medlem af kommunalbestyrelsen og økonomiudvalget i Vordingborg Kommune for Moderaterne

Alt for mange børn i vores folkeskoler mistrives, fordi de ikke bliver stimuleret nok. Når elever keder sig, skaber det uro – og uro sætter sig som mistrivsel.

Jeg ved, at vi i Vordingborg kommune har mange dygtige og engagerede ledere, lærere og pædagoger, som hver dag gør deres yderste for børnene. Problemet er ikke deres indsats, men de rammer vi som politikere giver dem. Alt for ofte bliver de mødt af kortsigtede initiativer, som mere handler om at tilfredsstille politikere end om at styrke skolens professionelle personale.

Hvis vi vil øge trivslen, skal vi skabe ordentlige rammer, hvor fagligheden kan udfolde sig. Jeg tror på fleksible læringsrum, hvor undervisningen tilpasses børns forskellige behov, og hvor lærere, pædagoger og skoleledelse arbejder tæt sammen om løsningerne.

Her spiller skoleledelserne en afgørende rolle. De skal sættes mere fri til at skabe de faglige miljøer på deres skoler, og samtidig have bedre muligheder for at samarbejde og dele best practice på tværs. Når vi giver ledelserne frihed og reelle rammer til at lykkes, styrker vi hele kommunens skolevæsen – til gavn for både børn, forældre og ansatte.

Som medlem af kommunalbestyrelsen vil jeg arbejde for mere frihed og tillid til skolens professionelle. For folkeskolen skal være et sted, hvor børn glæder sig til at møde op – og hvor faglighed og trivsel går hånd i hånd.


Næste
Næste

Sol og vind med fornuft